Nekpijn wordt vaak ervaren als pijn, stijfheid, ongemak in het gebied van de nek. Deze klachten kunnen variëren in intensiteit en duur. Nekpijn kunnen het dagelijks functioneren aanzienlijk beïnvloeden. Nekpijn geeft de volgende kenmerken en symptomen:

• Pijn
  • Stijfheid
  • Tintelingen en gevoelloosheid
  • Spierspanning
  • Uitstralende pijn
  • Bewegingsbeperking

Oorzaken van nekpijn of nekklachten

Nekpijn is een veelvoorkomend probleem dat verschillende oorzaken kan hebben. Het begrijpen van deze factoren is essentieel om effectieve behandelingen te vinden en terug te keren naar een pijnvrij leven. Hier zijn enkele veelvoorkomende oorzaken van nekpijn:

Spier- en gewrichtsproblemen

Overmatige belasting, repeterende bewegingen, verrekkingen of verstuikingen van spieren of gewrichten kunnen nekpijn veroorzaken.

Stress en psychologische factoren

Stress en emotionele spanning kan leiden tot spierspanning en nekpijn.

Artrose

Artrose, ook wel bekend als osteoartritis, is een veelvoorkomende degeneratieve aandoening waarbij het kraakbeen dat de gewrichten bedekt, verslechtert. Dit kan leiden tot pijn, stijfheid en verminderde bewegingsmogelijkheden in de wervelkolom.

Hernia

Een hernia treedt op wanneer de zachte kern van tussenwervelschijf uitpuilt en druk uitoefent op aangrenzende zenuwen. Dit kan leiden tot pijn, tintelingen en zwakte in de benen of armen, afhankelijk van de locatie van de hernia.

Scoliose

Een zijdelingse kromming van de wervelkolom, bekend als scoliose, kan nekpijn veroorzaken, vooral als het zich ontwikkelt of verergert tijdens de groei.

Trauma of ongevallen

Een (auto)ongeluk, val of ander trauma kan letsel aan de nek veroorzaken en leiden tot nekpijn.

Fysiotherapie bij nekklachten of nekpijn

Heb je last van nekpijn die niet overgaat? Het is belangrijk op te merken dat nekpijn vaak door meerdere factoren veroorzaakt wordt en meerdere oorzaken kunnen bijdragen aan het ontstaan of verergeren van de klachten. Ieder persoon is uniek. Het diagnostiseren van de specifieke oorzaak is essentieel voor het bepalen van de juiste behandeling. Bij Fysio Hier helpen onze professionals je bij het vaststellen van de oorzaak en het opstellen van een behandelplan.

Gebaseerd op de vastgestelde diagnose stellen we een persoonlijk behandelplan op, met als doel pijnverlichting, herstel en preventie van toekomstige klachten.

Behandelingen die vaak toegepast worden bij nekpijn

Plan een behandeling in tegen je rugpijn

Vanzelfsprekend wil je van je nekpijn af. Ons team staat voor je klaar om je te begeleiden en te helpen bij je herstel. Neem gerust contact op voor meer informatie of plan direct een afspraak online.

Of bel ons voor een afspraak

Fysio Hier bellen0413 289 694